guldglitter.blogg.se

Båt- och fiskehelg!

Publicerad 2016-06-27 12:47:18 i Allmänt,

Ja, jag hade då en alldeles underbart glad midsommar!
Efter jobbet åkte jag raka spåret hemåt för att duscha och packa ihop lite sova över prylar. Skulle nämligen inte sova hemma. Sen bar det av mot Luleå till ett par jättesnälla vänner som vi umgås med lite då och då. Där grillade vi vår middag och hade det jättemysigt! Mätta som bara den så åkte vi iväg för att åka lite båt. Åh! Flera timmar var vi ute på vattnet, helt fantastiskt!
Skål! :)
En magisk midsommarafton med toppensällskap!

Så mycket mer än det hände inte under misommarafton. På midsommardagen bestämde vi oss för att åka och fiska. Det var svårt att komma på var vi skulle åka, men till slut bestämde vi oss för att åka till Överkalix. Hann bara fiska några timmar i natten, men det var nog för mig eftersom jag fick min alldeles första harr. Inte så jättelänge efter det fick jag en till harr.
Nej, det är inte jag som håller den. Jag är fortfarande lite för feg för att hålla i fiskar. Men men, nöjd som bara den! Fick den första med ett skeddrag i silverfärg och den andra med ett silver-vitt skeddrag. Dom var ju så små att dom inte var något att spara, så dom fick simma vidare. :)

Nästa dag var vi som också inne på att fiska, men först skulle vi kolla på Linafallet.
Såå vacker plats!! Det stod lite folk och fiskade där, så vi satte oss ner och kollade på lite. Då vi hade sett ett par vak så vart jag jättesugen på att provfiska så vi köpte oss fiskekort och gick till bilen för att hämta våra spön. Hoppades på att få dra upp åtminstone en liten lax, men nej. Ingenting. Det var ganska varmt så firrarna var inte så alerta.

Stötte dock på det största rövhålet på länge. Ja, alltså har man köpt fiskekort så har man ju rätt till att fiska, vilket vi tänkte att vi skulle få göra. Det stod en gubbe och fiskade i närheten av var vi ställde oss, han hade säkert fiskat i flera timmar. Märkte i alla fall att han började att tränga ut mig ur området där jag stod och kastade. Vart lite irriterad och gick till andra sidan om honom, ganska långt ifrån så att mitt drag inte skulle ha någon chans att kroka hans lina eller nåt. Ja, alltså jag hann kasta kanske tre gånger och sen såg jag att han gick och ställde sig precis nedanför mig och började fladdra med sitt flugspö. Åååh! Blev så förbannad! Han försöke alltså att se till att han fick hela sidan för sig själv.
Lovar att om det hade vart killen min som stod var jag stod så hade gubben förmodligen aldrig vågat tränga ut honom sådär. Nä, jag hade ju varken en korv mellan benen, ett flugspö i handen eller vadare på, så jag kunde väl knappast vara seriös med mitt fiskande enligt gubben där. Ego om vattnet alltså! Dessutom så var jag rätt säker på att han var en av dom som campade med husvagn ovanför fallet, så han hade i såna fall haft hur lång tid som helst på sig att fiska. Ändå kunde han inte låta mig försöka på "hans sida" en liten stund. Äckligt med såna där människor som tror att dom kan paxa ett helt flöde. Uuurk! Hade på känn att det var en sån där som spelar Allanballan ifall man ifrågarsätter honom så orkade inte ens. Det slutade i alla fall med att jag blev så sur att vi bara gick. Kul fiske!..

Jaja, utöver det där rövhålet vid Linafallet så hade jag en otroligt härlig och bra helg! :D